یکی از سیستمهای مهم قسمت فنی خودرو، سیستم برقی آن می باشد. این سیستم نیروی الکتریسیته مورد نیاز برای جرقه زدن شمعها را ایجاد میکند. در واقع چهار رکن اساسی استارت و ادامهی فعالیت موتورهای احتراقی، مکش، تراکم، انفجار و تخلیه است. یکی از این چهار عمل، روند درست و بموقع انفجار وابسته به کارکرد بدون نقص سیستم برق اتومبیل است. این سیستم وظایف دیگری از جمله تامین انرژی مورد نیاز برای سایر قطعات برقی خودرو را نیز دارد. سیستم برق خودرو شامل بخش ها و قطعات مختلفی ی باشد که هر کدام در انجام یکی از وظایف این سیستم نقش مهمی دارند. لوازمی مانند شمع که وظیفه جرقه زدن در مخزن انفجار را برعهده دارد یا باطری که تامین کننده نیروی برق خودرو است.
کوئل چیست و چه وظایفی دارد؟
قطعه ای به نام کوئل از اجزای مهم سیستم برقی اتومبیل محسوب می شود. کوئل در این سیستم موظف به تامین برق برای جرقه زنی و احتراق بنزین را دارد. در واقع خودروهای احتراق داخلی برای جرقه زدن و ایجاد انفجار و تولید نیروی درون سیلندر به اختلاف پتانسیلی حدود ۷۰۰۰ تا ۲۵۰۰۰ ولت نیاز دارند. این اختلاف باتوجه به شرایط عادی، در زمانی که شمع ها آلوده هستند یا نوع سوخت نامرغوب باشد تغییر میکند. اما با این حال اختلاف پتانسیل تولید شده در باطری در خودرو های معمولی از حدود ۱۲ ولت بالاتر نمیرود. حتی امکان دارد این رقم تحت تاثیر عمر باطری یا بعضی شرایط موجود دیگر کمتر نیز بشود. به همین خاطر اختلاف پتانسیل تولیدی باطری نمیتواند موجب ایجاد جرقه در شمع ها شود. در این زمان است که کارآیی کوئل به کمک ما می آید.
کوئل در واقع یک سیم پیچ تقویت کننده است که ولتاژ تولید شده توسط باطری را تقویت کرده و در زمان مناسب به شمعی که آماده احتراق است میرساند. کوئل انواع متفاوتی دارد و در صنایعی بغیر از خودروسازی نیز مورد استفاده قرار میگیرد.اساس کار کوئل خودرو که درون سیمپیچهای آن انجام میگیرد بر پایه القای جریان الکتریکی است. به همین خاطر به طور خلاصه و ساده میتوان گفت کوئل جریان برق با ولتاژ ضعیف را از باطری گرفته، آن را به ولتاژ مورد نیاز جرقهزنی شمع رسانده و به شمعها و سیلندر می رساند.
انواع کوئل در دو دسته کلی با وایر و بدون وایر قرار می گیرند. البته این دو دسته خود دارای زیرمجموعه های متفاوتی هستند.
ساختار و اجزای کوئل
کوئل بر اساس قوانین فیزیک و مغناطیس به واسطه ی سیمپیچی و هسته آهنی خود سبب افزایش ولتاژ ورودی از باطری میشود. این قطعه تقریبا ساده در حالت کلی دارای سه جزء اصلی است:
سیم پیچ اولیه: تعداد دور سیمها در این سیمپیچ حدود ۲۵۰ تا ۳۵۰ حلقه است که موجب مقاومت ۳ اهمی می شود.
سیم پیچ ثانویه: تعداد دور سیمها در این سیم پیچ حدود ۱۵ تا ۳۰ هزار حلقه است.
هسته مرکزی: از نوعی آلیاژ خاص و مقاوم نسبت به حرارت مانند آلیاژهای پلاتین ساخته میشود.
بخشهای دیگر کوئل عبارتند از:
پایه جرقه زنی: تعداد این پایهها با توجه به تعداد سیلندرهای موتور مشخص شده و متفاوت است.
عایق سیمپیچها: بین سیمپیچها قرار می گیرد تا از آسیب دیدن سیمپیچها در اثر حرارت ایجاد شده در آنها جلوگیری کند.
بدنه اصلی: غالبا از جنس آلومینیوم است که دارای ضریب انتقال حرارت بالایی می باشد.
سیمپیچهای کوئل به طور معمول از جنس مس هستند. در ساختار کوئل سیم پیچ اولیه به دور سیم پیچ ثانویه پیچیده می شود. سپس هردوی آنها به دور یک هسته واحد پیچیده می شوند. جریان برق جاری شده به سیم پیچ اولیه با دور پایین، باعث القای بار الکتریکی در سیم پیچ ثانویه با دور بالا می شود. این واکنش انتقال ولتاژ برق وارد شده را تا چندین هزار برابر افزایش می دهد. باید توجه داشته باشید که در روند این انتقال و افزایش ولتاژ، کوئل جریان مستقیم برق را تبدیل به جریان متناوب میکند.
قوانین ارسال دیدگاه در سایت