سیستم تعلیق در واقع سبب میشود نوسانات به وجود آمده از حرکت خودرو برروی جاده ناهموار، به جرم معلق که شامل اتاق، شاسی، متعلقات وسرنشینان آن است وارد نشود. سیستم فنر بندی در واقع قسمتی از شاسی آن می باشد و به طریقی با تمامی اجزای زیرین خودرو در ارتباط است. یک سیستم تعلیق کارآمد علاوه بر اینکه راحتی و آسایش را برای سرنشینان به ارمغان می آورد به پایداری خودرو در جاده هم کمک شایانی می کند و در چسبندگی و تعادل آن نقش به سزایی دارد. اگر خودرو هایی مانند پورشه باکستر یا فورد موستانگ در جاده هندلینگ و چسبندگی شگفت انگیزی دارند یکی از دلایل آن داشتن سیستم تعلیق پیشرفته آنها است.
وظیفه سیستم های تعلیق خودرو
سیستم تعلیق خودرو به طور کلی دو نقش مهم را ایفا می کند، یکی کیفیت سواری استاندارد و دیگری توانایی هدایت و کنترل، که این دو همیشه با یکدیگر در تضاد اند. اما اگر بخواهیم به صورت مختصر وظایف اصلی این سیستم را مورد بررسی قرار دهیم باید به موارد زیر اشاره کنیم:
تحمل وزن خودرو
جذب ضربات وارده از جاده و تبدیل آن ها به ارتعاش
حفظ نظم سیستم فرمان و موقعیت چرخ ها
افزایش قابلیت فرمان پذیری اتومبیل
افزایش مقدار پایداری اتومبیل
حفظ تماس چرخ ها با سطح جاده
در این سیستم همیشه دو موضوع مورد بحث بوده است: مورد اول کیفیت سواری دادن و بعدی قابلیت هدایت و کنترل پذیری که این دو اغلب با هم در تضاد می باشند؛ به عبارت ساده بهبود یکی موجب بروز ایراد در دیگری میشود. سیستم های تعلیق علاوه بر اینکه باید تمام وزن خودرو را حمل کند باید ضربه هایی را که در پستی بلندی های جاده به خودرو وارد می شود را جذب کند و مانع از انتقال آن به بدنه خودرو شود. این سیستم باید طوری طراحی شود که در شرایط گوناگون تماس لاستیک ها را با سطح جاده حفظ کند. این سیستم در مواردی همچون هدایت خودرو، شتاب گیری، و ترمز نقش مهمی ایفا می کند. لازم به ذکر است، در صورت عدم وجود سیستم های تعلیق، تمام قطعات خودرو به علت شدت ضربات وارده از جاده، در مدت کوتاهی از بین می روند و عمر خودرو کم می شود.
اجزای سیستم های تعلیق خودرو
سیستم های تعلیق خودرو با توجه به وظایفی که در بالا گفته شد، ساختار و طراحی منحصر به فرد خود را دارد. ساختار آن ها بسیار پیچیده است و با توجه به روند رو به جلوی تکنولوژی در آینده به احتمال زیاد پیشرفته تر نیز می شود. با توجه به توضیحات، اجزای اصلی سیستم تعلیق عبارتند از:
سیستم های تعلیق خودرو را می توان به مدل های متفاوتی دسته بندی کرد. مثلا می توان آن را با توجه به محل قرار گیری آن بر روی محور های عقب یا جلو دسته بندی کرد و یا می توان آن ها را از لحاظ نحوه حرکت به دو گروه محرک و ثابت تقسیم بندی نمود. اما سیستم های تعلیق به دو دسته اصلی تقسیم می شود:
سیستم های تعلیق مستقل
دلیل نام گذاری سیستم های تعلیق مستقل به این علت می باشد که تمامی اجزای این سیستم به صورت یکپارچه و بدون وابستگی به سیستم دیگری کار می کند.
سیستم های تعلیق وابسته
در سیستم های تعلیق وابسته علاوه بر سیستم تعلیق که مربوط به قطعات مکانیکی و فنی سیستم های تعلیق می باشد، از اجزای کمکی دیگری نیز استفاده می شود تا نوسانات وارده به اتاق خودرو را به مراتب کمتر کند.
در مورد انواع سیستم های تعلیق باید بگوییم که دسته بندی سیستم های تعلیق به ظاهر آسان می آید. اما باید این نکته را بدانیم که بیش از30 نوع سیستم های تعلیق موجود می باشد.
همانطور که گفته شد سیستم تعلیق خودرو بسیار حائز اهمیت است. زیرا علاوه بر بحث فنی که این سیستم موجب فرمان پذیری مناسب و واکنش بموقع راننده می شود، علاوه بر آن اگر سیستم های تعلیق دچار نقص فنی و ایراد باشد می تواند حس آزار دهنده ای را به سرنشینان خودرو و راننده منتقل کند.
قوانین ارسال دیدگاه در سایت