همه چیز درباره گیربکس و علل اصلی خرابی آن
گیربکس چیست و چه وظایفی دارد؟
وظیفه کنترل و تنظیم و انتقال گشتاور تولیدی توسط موتور به چرخ ها با گیربکس یا جعبه دنده خودرو است. درواقع گیربکس به راننده این امکان را می دهد تا خودرو را با سرعتهای متفاوت در شرایط مختلف کنترل نماید. اهمیت این بخش از این جهت است که هر موتوری قادر به تولید میزان مشخصی از توان و گشتاور است. اما از طریق گیربکس میتوان بدون بالا بردن دور موتور و گشتاور، به سرعت مورد نظر رسید. گیربکس در کنار این امر مهم کارهای دیگری نیز با درجه اهمیت مختلف انجام میدهد. مانند:
پیشگیری از سرعتهای ناخواسته: به کمک گیربکس میتوان خودرو را در سراشیبیها و شرایط جادهای که احتمال خروج سرعت از کنترل وجود دارد، اتومبیل را به صورت کامل در کنترل خود نگه داشت.
تنظیم جهت حرکت خودرو: به وسیله گیربکس میتوان جهت حرکت خودرو را به جلو و عقب کنترل نمود و به خودرو توان حرکت معکوس داد.
کار کردن موتور بدون حرکت خودرو: گاهی نیاز است که موتور خودرو روشن باشد اما حرکتی انجام نگیرد. به وسیله گیربکس میتوان انتقال قدرت موتور به چرخها را متوقف و ماشین در حالت سکون فعالیت نماید.
اجزا و قطعات گیربکس و چگونگی عملکرد آن
شاخص ترین بخش یک گیربکس چرخ دندههای آن می باشد که بسته به نوع گیربکس در شکل ها و جنسهای متفاوت مورد استفاده قرار میگیرند. در ساختار گیربکس تعداد زیادی چرخ دنده روی هم سوار میشوند هریک از چرخ دندهها نشان دهنده یکی از دندههای سرعت دنده داخل کابین هستند.
این چرخ دندهها در تمام انواع گیربکس وجود دارد اما نوع و تعداد آنها متغیر است.
دلایل عمده خرابی گیربکس
در چرخ دندههای بزرگ، قطعات مانند یاتاقان و چرخ دندهها ممکن است گران قیمت باشند. تشخیص زودهنگام خرابی گیربکس اتوماتیک میتواند به کاهش خسارت کمک کند.
سه عامل که موجب خرابی زودهنگام میشوند عبارتند از: روغنکاری ضعیف، عدم تعادل و اضافه بار. حالتهای شکست میتواند شامل خرابی یاتاقان، خرابی دنده، و یا هر دو باشد. به طور کلی آگاهی از نکات مهم نگهداری خودرو در فصل گرم یکی از راه های پیشگری خرابی خودروی شماست.
دلایل عمده خرابی گیربکس:
روغن کاری
روغنکاری بر طول عمر بلبرینگ و دنده بسیار موثر است. نکات مهم روغنکاری عبارتند از حجم روغنکاری که به غلتکهای دنده داده میشود، همچنین ویژگیهای روان کنندهای که روغنکاری دارد.
روانکننده یک غشا نازک ایجاد می کند که از تماس و اصطکاک فلز به فلز بین چرخها و بین اجزای بلبرینگ پیشگیری میکند.
لایه روغن یک مانع نازک بین اجزای متحرک است که به نیروی چرخش اجازه میدهد تا چرخ دندهها را بدون آسیب به سطوح فلزی به سهولت حرکت کند.
روغنکاری همراه آلودگی میتواند موجب خراش دادن و پوسیدن بسیار سریعتر برای یاتاقان و چرخ دنده در یک گیربکس شود، به همین دلیل نیاز است که فرآیند تعمیر و نگهداری روانکننده گیربکس بدون آلودگی به صورت دورهای، بطور حداقل یک بار در سال بررسی گردد.
تعادل
دندهها با شیب موازی و با یک واکنش خاص بین دندان دنده طراحی می گردند. تعادل چرخ دنده در صندلی گیربکس و ارزیابی تراز کردن حفرههای گیربکس زمانی که یک بازسازی انجام میشود، بسیار مهم است.
حتی کوچکترین عدم تعادل میتواند سبب خستگی دنده و زنگ زدگی آن شود. چرخش بلبرینگ همچنین میتواند موجب سایش در سوراخها شود، و در پی آن سبب ناهماهنگی و آسیب دنده میشود.
برای بازسازی، مغازههای تعمیرات باید تمام جزئیات سیستم را درک کنند، از جمله نیروهای ورودی، نیازهای خروجی، علت احتمالی شکست، تاریخ نگهداری، نتایج تجزیه و تحلیل ارتعاش و نتایج تجزیه و تحلیل نمونههای نفت
در همه بازسازیها نیازی به جایگزینی چرخ دندهها نیست، در اغلب موارد، تنها بلبرینگ و مهر و موم مورد نیاز است، مگر اینکه خرابی زیاد باشد، یا اگر آلودگی یا عدم تعادل برای مدت طولانی وجود داشته باشد. همچنین برخی از قطعات اصلی مدلهای قدیمیتر نیز دیگر در دسترس نیست و این مسئله نیز می تواند مشکل ساز باشد.
سربار
ما اغلب دندهها را میبینیم که بیشتر از توان آن به آنها فشار میآید. حاملها برای سرعت بخشیدن، بارگذاری سنگینتر به خروجیها و توقفهای اضطراری اعمال میشوند و یا راهاندازی سرد میتواند بارهای شوک را به گیرندهها اضافه نماید و هنگامی که به حد بحرانی برسد، شکستگی به سرعت رخ میدهد.تشخیص مقدار بار اضافی در یک گیرنده میتواند دشوار باشد. زمانی که یک گیرنده شروع به گرم شدن میکند، قدرت بیشتری برای اجرا احتیاج دارد، افزایش سطح سر و صدا، ارتعاش، و زمان برای بازسازی، اهمیت می یابد.
ممکن است چندین سال زمان ببرد تا اولین علائم آسیب یا عوارض ناشی از آن نمایان شود، اما زمانی که آسیب اولیه رخ دهد، پیشرفت آسیبها سرعت می گیرد و در نهایت منجر به شکستی بسیار بدی خواهد شد.
در تعمیر یک گیربکس در مراحل اولیه شکست ممکن است فقط نیاز به تغییر بلبرینگ و مهر و موم باشد، اما تعمیر یک گیربکس با ریسک شکست، فاجعه آمیز است؛ و قطعا زمان و هزینه بسیار بالاتری را نیز به دنبال دارد. قطعا تعمیر گیربکس نیازمند تخصص و مهارت تجربه بالا می باشد. تعمیرگاه تخصصی سعید واقع در محله پیروزی تهران، با بیش از چند دهه تجربه و سابقه درخشان در زمینه تعمیرات خودرو میتواند انتخاب هوشمندانه ای برای تعمیر خودروی شما باشد.
همچنین فروشگاه یدک 144 ارائه دهنده تمامی قطعات اورجینال خودرو با قابلیت ارسال فوری به سراسر نقاط ایران می باشد.
همه چیز درباره گیربکس و علل اصلی خرابی آن
قوانین ارسال دیدگاه در سایت