0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

برای مشاهده لیست علاقه مندی ها وارد شوید!

مشاهده محصولات فروشگاه

نحوه و زمان تعویض واشر سرسیلندر خودرو

دسته بندی :اخبار سایت ۱۷ بهمن ۱۴۰۱ 212

قطعات بسیار مهمی در خودرو وجود دارند که در صورت آسیب دیدن در عملکرد خودرو خلل ایجاد می‌کنند. واشر سرسیلندر یکی از قطعات مهم و حیاتی در خودرو می باشد که در صورت خراب شدن، صدمات جدی به خودرو وارد می‌کند. اگر این قطعه دچار صدمه شود حتماً باید تعویض گردد. در این مقاله سعی داریم شما را با نحوه و زمان تعویض واشر سر سیلندر خودرو آشنا کنیم تا در صورت ایجاد مشکل بتوانید بهترین اقدام را انجام دهید.

پیش از آنکه به سراغ زمان و نحوه تعویض واشر سر سیلندر برویم، در ابتدا مختصری به وظایف واشر سر سیلندر می پردازیم:

وظیفه واشر سر سیلندر

قطعه‌ای مهم در موتور خودرو که نقش هماهنگی و یکپارچگی محیط بین سر سیلندر و سیلندر دارد. واشر سر سیلندر از خروج گاز از داخل محفظه احتراق جلوگیری کرده و مانع ورود آب از داخل کانال آب و روغن می‌شود. این قطعه بین بلوک موتور خودرو و سر سیلندر قرار گرفته و از جنس فولاد است؛ البته این قطعه در گذشته از جنس گرافیت و کامپوزیت آزبست ساخته می شد. اصلی ترین وظایف واشر سرسیلندر به شرح زیر می باشد:

  • آب‌بندی سیلندر
  • هدایت مایعات
  • حفظ و نگهداری مایعات

در موتور خودرو مایع خنک کننده و روغن موتور به هیچ عنوان نباید با یکدیکر برخورد یا مخلوط شوند. با توجه به اینکه در محفظه این دو مایع در فاصله بسیار کمی از هم قرار دارند باید برای جلوگیری از ترکیب آن‌ها از واشر سر سیلندر استفاده شود. واشر سر سیلندر همچنین اجازه نمی‌دهد گازهای احتراق به طرف مایع خنک کننده و روغن موتور برود.

ویژگی واشر سر سیلندر خوب

این قطعه به دلیل بودن در معرض حرارت و فشار زیاد از پنبه نسوز و فولاد و مس تهیه می‌کنند که از مقاومت بالایی برخوردار باشد.

واشر سر سیلندر باید از جنسی تولید شود که دوام زیادی در مقابل فشار داشته باشد به همین خاطر در خودروهای جدید از فولاد با چندین لایه ساخته می‌شود.

عوامل موثر در سوختن واشر سر سیلندر:

کم شدن آب رادیاتور

بسته شدن مجراهای آب در موتور خودرو

وقتی پروانه خراب باشد یا رسوب گرفته است آب رادیاتور خنک نشود

نقص فنی ترموستات

واتر پمپ آسیب دیده باشد و گردش آب در موتور دچار اختلال شود

شلنگ ورودی و خروجی رادیاتور دچار پیچ خوردگی باشد

زمان تعویض واشر سر سیلندر

به دلیل در تماس بودن واشر سر سیلندر با حرارت بالا و همچنین در مجاورت قرار گرفتن آب سرد و گرم دچار فرسودگی می‌شود. در اینجا نشانه هایی مانند کم شدن آب در رادیاتور و ورود آب به درون محفظه احتراق خودرو و شنیده شدن صدا از موتور و تغییر رنگ در شمع خودرو و همچنین خاموش شدن خودرو در هنگام روشن شدن موتور را مشاهده می‌کنید. مشاهده چنین علائمی، نشان دهنده خراب شدن واشر سر سیلندر است و زمان زیادی از استفاده آن می‌گذرد و باید عوض شود.

به جهت نقش مهمی که این قطعه دارد در صورت تعویض نکردن آن در زمان آسیب دیدگی به سایر نقاط خودرو نیز لطمه وارد می‌شود. واشر سر سیلندر به عنوان قلب خودرو شناخته می‌شود و با آسیب دیدگی به سرعت باید به تعمیرگاه برده شود. همان‌طور که ذکر شد به دلیل اهمیتی که این قطعه دارد و مصرفی بودن آن باید در زمان‌های مشخصی اقدام به تعویض آن نمایید. با توجه به مقدار مسافتی که خودرو طی کرده می‌توانید تعیین کنید زمان تعویض واشر سر سیلندر چه زمانی است. البته این نکته هم باید بدانید که این آمار در خودروهی مختلف متفاوت است و برای اطمینان بیشتر باید آن را برای سرویس کردن به تعمیرگاه ببرید. وقتی سیلندر را به موقع تعویض کنید مانع صدمه وارد شدن به قسمت‌های مختلف خودرو چون رینگ و پیستون‌ها و پولک‌های آبی و همچنین خود سیلندر می شوید.و

برای تعویض واشر سر سیلندر باید موارد به زیر دقت کنید:

خودرو باید سرد باشد.

ابزارآلات مورد نیاز و کافی داشته باشید.

باز کردن بست باطری و سینی باطری به طور صحیح.

در زمان تعویض حتما باید فیلتر هوا باز باشد.

منیفولید هوا را باز کرده و آن را کنار بگذارید در اینجا نیازی به بیرون آوردن کامل آن نیست.

میل سوپاپ را باز کنید.

شلنگ ترموستات و شلنگ بخاری را باز باید باز شود.

وایر را از روی شمع آزاد و کوئل دوبل را باز نمایید.

 حال در این مرحله تسمه تایم را باز کنید.

برای سهولت در باز کردن پیچ گلویی اگزوز از روغن ترمز استفاده کنید.

با قرار دادن پیچ کارتر موتور را کنترل کنید.

با کمک دیگران سرسیلندر را برداشته و اگر نیاز به تراشکاری دارد آن را کامل باز کنید.

بعد از تراشیدن سر سیلندر آن را در جای خود گذاشته و دوباره قطعات رابا دقت در جای خود ببندید.

افزایش عمر واشر سر سیلندر:

واشر سر سیلندر به دلیل اهمیتی که در عملکرد خودرو دارد اگر به آن صدمه ای وارد شود باعث اخلال در قسمت‌های دیگر خودرو می‌شود. خودروسازان باید قطعات فلزی و غیر فلزی را به گونه‌ای طراحی و تولید کنند که تحمل دمای زیاد موتور را داشته باشد و دچار خرابی نشود. واشر سر سیلندر به دلیل قلب تپنده بودنش در خودرو می بایست با کیفیت عالی ساخته شود و توانایی تحمل هر مقدار دما و فشاری در خودرو داشته باشد. واشر سر سیلندر غالبا از جنس پنبه نسوز و مس و فولاد و بعضی مواقع از گرافیت ساخته می‌شود و در طول زمان و در صورت بالا رفتن دما این قطعه تغییر شکل پیدا کرده و کیفیت خود را از دست می‌دهد. برای افزایش طول عمر واشر سرسیلندر مرتبا آن را مورد بررسی قرار دهید و در صورت هر گونه اشکالی اقدام به تعویض آن کنید. برای بالا بردن طول عمر این قطعه از روغن‌های مناسب و با کیفیت برای روانکاری خودرو استفاده کنید و همچنین به موقع روغن خودرو را تعویض نمایید.

راه آسان‌تری برای ارتباط با کاربران‌مان پیدا کرده‌ایم :) عضویت در کانال

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

  • چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه:
0